MIK på elevens val, i samarbete med Brukskultur

Sedan skolstarten har eleverna i åk 9 varje vecka arbetat med MIK på elevens val. Efter flera veckors djupdykningar i olika områden börjar det nu närma sig final. Klasserna har lärt sig hur de:

• kan optimera sina sökningar på nätet genom lektioner i samtalsgoogling
  • skriver korrekta källhänvisningar och källförteckningar
  • ställer sig kritiska till olika slags källor genom att fundera kring de källkritiska perspektiven
  • kan använda sig av Brukskulturs arkiv för att söka källor

Arbetet har varit ett samarbete mellan lärare, skolbibliotek och Brukskultur. Brukskultur är en ideell förening som har ett kommunalt uppdrag att arbeta med Åtvidabergs kulturarv. De har varit en stor källa till kunskap kring källor och bidragit med olika slags källor eleverna kunnat arbeta kring – alla med historisk anknytning till Åtvidaberg.

Syftet med denna satsning har främst varit att förbereda 9:orna för vårens nationella prov, även om vi ser vikten av detta som ett livslångt lärande som de kommer ha nytta av vid många fler tillfällen än provtillfällen.

Med flera olika slags källor framför sig har eleverna haft chans att bläddra, titta, läsa, klämma och fundera på dessa källor ur de källkritiska perspektiven. Ett brev från Amerika daterat 1888, ett protokoll från ÅFF´s grundande från 1907, räkenskaperna från en lokal cykelaffär från 1937 m.fl. Är det säkra källor de har liggandes framför sig på bordet? Det har varit intressant att följa de tankar som ploppat upp och se känslan hos eleverna när de kunnat ta i källorna de bearbetat i stället för att söka källor på internet.

Veckorna har även bjudit på ett studiebesök där eleverna har mött personal från Brukskultur. De har berättat om sitt arbete och visat autentiskt material från sitt arkiv. Samma person de mötte under besöket kommer även besöka oss på skolan vid sista tillfället då det är dags att visa vad man lärt sig.

För att se om eleverna snappat upp och lärt sig något under dessa veckor kommer de mötas av fyra olika källor knutna kring samma händelse – matchen mellan Åtvidabergs FF – Bayern München 1973. Det är en artikel, ett fotografi, utdrag ur en bok samt statistik över matchresultatet. Uppgiften är att bedöma dessa källor utifrån de källkritiska kriterierna: tidssamband, real- beroende- och tendenskriteriet och skriva resonerande kring sina tankar och teorier. Utifrån dessa texter kan vi se vad som blivit befäst och vad vi eventuellt behöver träna mera på.

Fotboll Boll Idrott Omgången Svart White S