Digitalt bokprojekt tillsamman med Christina Wahldén

Redan under vårterminen bestämde vi oss för att vi ville arbeta med Christina Wahldén och hennes böcker. De teman som behandlas är riktigt tuffa men vår erfarenhet är att de öppnar upp för bra diskussioner och att det får eleverna att reagera. I samarbete med biblioteket och med förra läsårets arbete som bas startade vi vår planering.

Terminens upptakt blev tillsammans med Christina som tack vare tekniken närvarade via länk. Hon berättade en del om sitt författarskap och drog en kort bakgrund till några av sina titlar. Eleverna samlades i matsalen för att lyssna och var sedan fyllda av inspiration att läsa hennes böcker. Samtliga elever lånade varsin bok och läsandet tog sedan full fart.

För att hjälpa eleverna igång med att reflektera över sin läsning högläste vi några av de lättlästa böcker Christina har skrivit. Efter läsningen fick de samtala om teman och budskap i böckerna. Även om de själva inte har upplevt det böckerna handlar om så har de resonerat och haft tankar om hur illa det kan gå om t ex alkohol är inblandat.

Den egna läsningen har varvats med skriftlig reflektion över det de har läst. Där har de sammanfattat handlingen och skrivit funderingar de själva har kring budskap och teman. Just budskap och vad man kan lära sig mer om under läsningen har varit en röd tråd genom arbetet och den här veckan har eleverna i alla nians klasser prövats i att resonera kring just detta. Vi märker att de blir bättre och bättre på att tänka efter och att kunna dra en tråd från texten via sina egna erfarenheter och ut i det samhälle vi lever i.

Vi ville  ha en direktkontakt med Christina Wahldén under själva läsandet och startade därför en enkel bloggsida. Där har vi uppmanat eleverna att under läsningens gång skriva ner frågor och reflektioner de har. Varje bok har sin egen flik och eleverna skriver sina tankar i kommentarerna. Vi är väldigt glada över att Christina har tagit sig tid att besvara väldigt många av elevernas funderingar.  Frågorna rör allt mellan varför de olika karaktärerna gör som de gör till hur Christina tänkte när en bok slutade på ett visst sätt.

Arbetet fortsätter med brevskrivning baserat på händelser i böckerna och därefter ska vi förbereda samtal i grupp via Skype med Christina. Vi ser fram emot detta och får rapportera vidare om hur det gick om några veckor.